EN

نشست توسعه و بهبود فضای رقابت در بازار برق ایران برگزار شد

نشست توسعه و بهبود فضای رقابت در بازار برق ایران برگزار شد

این نشست در حاشیه دومین روز از سی و سومین کنفرانس بین المللی برق در پژوهشگاه نیروگاه برگزار شد و مدیران و متخصصان مربوطه در آن حضور یافتند.

به گزارش روابط عمومی، در ابتدای نشست رضا ظریفی مدیر امور قراردادهای بازار برق به معرفی نهاد بین المللی سیگره و کمیته بازار برق سیگره ایران (C5  ایران) که بانی برگزاری جلسه بود پرداخت. 
ظریفی سیگره را یک سازمان غیرانتفاعی معرفی کرد و گفت: «هدف کمیته ملی ایران (سیگره ایران)، ارتقاء سطح دانش فنی محققان و سطح تکنولوژی سازندگان داخلی با استفاده از پتانسیل های موجود در شورای بین‌المللی شبکه‌های فشار ‌قوی (سیگره) در فرانسه است که توسط کمیته اجرایی سیگره به عنوان یک کمیته ملی شناخته می شود.»
او در ادامه فعالیت های سیگره، ساختار سازمانی سیگره ایران، اهداف سیگره ایران، برنامه های آن برای دستیابی به اهداف مزبور، زمینه فعالیت کمیته مطالعاتی بازار برق و رگولاتوری، ماموریت، اهم فعالیت ها و کارگروه های سیگره را معرفی و کمیته C5 ایران(تنظیم بازار برق) را تشریح کرد.
در ادامه این بحث، قراگوزلو معاون بازار برق شرکت مدیریت شبکه و رئیس کمیته تنظیم بازار برق سیگره ایران گفت: «مشابه  کمیته های تشکیل شده در سیگره بین الملل، در ایران نیز کمیته بازار برق سیگره را تشکیل داده ایم.»
او افزود: «فضای سیگره بیشتر یک فضای عملیاتی و کاربردی است. یعنی بیشترین زمان در جلسات به گفتگو و تبادل نظر متخصصان پیرامون موضوعات واقعی صنعت اختصاص می یابد و نتایج این نشست ها به اطلاع همه رسانده خواهد شد. همچنین تلاش می شود آخرین دستاوردهای حوزه برق نیز در دسترس همگان قرار گیرد.» 
قراگوزلو تصریح کرد: «دبیرخانه سیگره اخیرا به شرکت موننکو انتقال یافته و فعالیتش را بعد از یک دوره رکود 4 تا 5 ساله از سر گرفته است. امیدوارم که حضور و همکاری همه شما متخصصان را در کارگروه های زیرمجموعه کمیته C5 ایران داشته باشیم. سعی شده تمامی جوانب بازار برق در این کارگروه ها دیده شود.»
در ادامه رضا ظریفی موانع ایجاد رقابت در بازار برق را در دو بخش عوامل بیرونی (خارج از بازار برق) و عوامل درونی مطرح کرد و گفت: «عوامل بیرونی را می توان محیط کسب کار اقتصادی کشور، قوانین بالا دستی، زمان بر بودن اخذ مجوزهای مورد نیاز برای سرمایه گذاری، عدم توازن بین درآمدها و هزینه های صنعت برق، نظام تعرفه گذاری صنعت برق ومشکلات ناشی از آن در تجارت برق (یارانه متقاطع) وعدم توسعه معاملات خارج از بازار(شامل معاملات دوجانبه و بورس انرژی) دانست.»
او همچنین از جمله عوامل درونی موانع توسعه رقابت در بازار برق را تفکیک مشوق های سرمایه گذاری بخش تولید برق از سیگنال های بازار برق، عدم راه اندازی بازارهای متنوع، مشخص نبودن مکانیسم دقیق تعیین نرخ آمادگی و سقف نرخ انرژی و مکانیسم تعدیل آن و محدودیت های نرم افزاری و سخت افزاری بازار و دیسپاچینگ عنوان کرد.» 
پس از مطرح شدن این موانع و بیان بعضی راهکارها برای عبور از آن، "علیرضا مزدآور" مدیر امور عملیات و آرایش بازار برق به یک سری قوانین و مقررات اشاره نمود که می تواند در کوتاه مدت در چارچوب تعامل بین بازار برق و بازیگران، به بهتر شدن رقابت در بازار برق کمک نماید. راه اندازی بازار کوتاه مدت برای ایجاد امکان پیشنهاد قیمت مجدد برای تولید نیروگاه ها در روز بهره برداری، راه اندازی بازار به صورت مجتمع و طراحی سازوکار مشارکت واحدهای نیروگاهی در خدمات جانبی از جمله کنترل فرکانس ثانویه از جمله راهکارهای ارائه شده بودند. او بازار مجتمع را یکی از راه های کاهش اختلاف برنامه بازار برق و مرکز کنترل دانست که همه طرف های بازار می توانند از آن بهره مند شوند. 
مزدآور افزود؛ «از موارد دیگری که می تواند به نزدیک شدن برنامه بازار و مرکز کنترل کمک کند، بحث ایجاد خدمات جانبی کنترل فرکانس ثانویه است. در این خصوص همکارانمان در بازار برق در حال آماده سازی رویه های آن هستند که پس از اجرای کامل، بهبود کنترل فرکانس شبکه، افزایش امنیت بهره برداری، تعیین روش عادلانه برای پرداخت خدمات کنترل فرکانس ثانویه و تبعات مثبت دیگری را در پی خواهد داشت.»
در ادامه جلسه، افشار نماینده سندیکای شرکت های تولید کننده برق، عدم وجود قانون بازار برق ایران را یکی از مشکلات و موانع اصلی توسعه رقابت در بازار برق دانست و خواستار تدوین این قانون و ارائه به مراجع ذیصلاح جهت تصویب آن شد که این پیشنهاد مورد تایید رئیس کمیته بازار برق سیگره ایران قرار گرفت و مقرر شد موضوع در دستور کار کارگروه تنظیم مقررات و قانون گذاری این کمیته قرار گیرد.
در قسمت پایانی این نشست که حاضران به ارائه و تبادل نظر در آن پرداختند، نعمتی مدیر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ به مشکلات و ابهامات ساختاری شرکت های توزیع در فضای تجدید ساختار صنعت برق ایران اشاره کرد و رفع این مشکلات را گام بسیار بزرگی در راستای ایفای نقش مفید و موثر شرکت های توزیع در حوزه تجارت برق ایران دانست.
جالبی، معاون اقتصادی شرکت تولید نیروی برق دماوند نیز کمبود شدید نقدینگی در صنعت برق و تنگناهای ایجاد شده برای نیروگاه ها از بابت عدم پرداخت کامل بهای برق تولیدی را اصلی ترین معضل توسعه و بهبود فضای رقابت در بازار برق ایران دانست و درخواست کرد تا تدابیر جدی و عملیاتی در این زمینه اتخاذ شود.
 

نرگس موسوی امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.
قالب دلخواه شما
اندازه فونت